بایسته های پژوهشی
18 بازدید
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : پژوهش و حوزه ) بهار 1379 - شماره 1 )(23 صفحه - از 15 تا 37)
تعداد شرکت کننده : 0

ضمن تشکر از حضرت عالی که فرصتی را در اختیار ما گذاشتید، مستحضرید که یکی از بخش‏های مجله پژوهش‏وحوزه، بایسته‏های پژوهشی است. این بخش به دنبال تعیین اولویت‏های پژوهشی در حوزه دین است. چون تا زمینه‏ها وعرصه‏های پژوهش و اولویت‏های آنان روشن نشود، امر پژوهش به تکرار کشیده خواهد شد و خلاهای روز را پر نخواهد کرد، به همین خاطر خدمت‏شما رسیدیم تا مباحثی درباره بایسته‏های پژوهشی طرح و بررسی شود. به عنوان اولین سؤال به نظر شما امروزه بایسته‏های پژوهشی در حوزه علوم اسلامی کدامند؟

حجة الاسلام لاریجانی: بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد واله الطاهرین. من هم از سروروان و برادران گرامی تشکر می‏کنم. البته همان‏طور که فرمودید اصل توجه به بحث پژوهش در حوزه‏های علمیه و مؤسسه‏های اموزش عالی کشور و این که پژوهش چه سمت و سوهایی باید داشته باشد و از چه روش‏ها و ابزارهایی باید استفاده کند و مخصوص

این که چه برنامه‏هایی در دراز مدت برای آن تدوین شده بحث‏بسیار مهمی است. طبعا حوزه هم به لحاظ ساختار علمی که دارد فراتر از بحث تبلیغی‏اش این پرسش‏ها در آن مطرح است.

پاسخ به این پرسش‏ها سهل نیست و هر یک نیاز به تامل بسیار، اطلاعات دقیق از اوضاع تحقیق در حوزه، نیروهای موجود و بالقوه در آن و امکانات مادی قابل اعتماد دارد. ولی در هر حال پاره‏ای نکات کلی وجود دارد که توجه به آن‏ها خالی از فایده نیست:

نکته‏هایی درباب پژوهش

نکته اول - آموزش و پژوهش: آموزش و پژوهش تا حدی در هم تنیده‏اند; یعنی نمی‏توان گفت مرز کاملا دقیقی بین این دو وجود دارد، به علاوه آموزش بی پژوهش مسلما نه مفید است و نه مطلوب، ولی در هر حال این را هم نمی‏توان انکار کرد که مصادیقی از «پژوهش‏» وجود دارد که در «پژوهش‏» بودن آن تردید نیست. فرض کنید استادی با شاگردی سال‏ها کار می‏کند، آموزش‏های لازم را به او می‏دهد گرچه همین‏ها توام با پژوهش فی الجمله هم هست ولی از یک زمانی به بعد دیگر بسیاری از کارها و موضوعات را به عهده خود شاگرد می‏گذارد که تحقیق کند. می‏توان گفت این مصداق مسلم پژوهش است.

نکته دوم - نهادینه شدن پژوهش: ما در هر حیطه‏ای - مخصوصا در علوم حوزوی - که هستیم نیاز به طرح‏های پژوهشی داریم، از جمله اموری که احساس می‏کنیم حوزه‏های علمیه به آن توجه جدی نکرده‏اند و آن‏هایی هم که توجه می‏کنند توجهاتشان شخصی است همین مسئله طرح‏های ... ادامه در لینک

آدرس اینترنتی